تبلیغات
مسعود جویبار - مایكروسافت به جنگ گوگل می‌رود
مسعود جویبار
مسعود جویبار
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


اینجا یه اتاقک کوچولو واسه داد زدنه . ما هم کم و بیش جونی داریم تا بخوایم خرج فریاد بکنیمش . شما هم اگه خواستی سبک شی فریاد بزن . کی به کیه ؟ خوش اومدی

مدیر وبلاگ : مسعود جویبار
نویسندگان

اواخر شهریور ماه خبری در سایتهای خبری منتشر شد كه نشان از حضور مایكروسافت در یك عرصه جدید میداد. مایكروسافت قصد دارد با سرمایه گذاری در زمینه موتورهای جستوجو (Search Engines)، رتبه اول را از آن خود كند و گوگل را پشت سر بگذارد. مدیران مایكروسافت تصمیم گرفتهاند كه سیاست خود را در زمینه جستوجو در وب تغییر دهند و تنها به همكاری با بعضی موتورهای جستوجو مانند overture یا inktomi بسنده نكنند و خود به تولید یك موتور جستوجو بپردازند. هنوز مشخص نشده است كه مایكروسافت به چه میزان میخواهد از فناوری جستوجو استفاده كند. اما كرك كونیگس باور مدیر استراتژی سایت MSN، موتور جستوجوی فعلی مایكروسافت میگوید كه توسعه فناوری جستوجو در مجموعه همین سایت یعنی MSN.com صورت خواهد گرفت. محققان میگویند این تصمیم ناشی از آن است مایكروسافت قصد دارد فناوری جستوجو را بخشی از بزرگترین محصول خودیعنی ویندوز كند. بنابراین نمیخواهد این فناوری متعلق به كس دیگری باشد.

 

اواخر شهریور ماه خبری در سایتهای خبری منتشر شد كه نشان از حضور مایكروسافت در یك عرصه جدید میداد. مایكروسافت قصد دارد با سرمایه گذاری در زمینه موتورهای جستوجو (Search Engines)، رتبه اول را از آن خود كند و گوگل را پشت سر بگذارد. مدیران مایكروسافت تصمیم گرفتهاند كه سیاست خود را در زمینه جستوجو در وب تغییر دهند و تنها به همكاری با بعضی موتورهای جستوجو مانند overture یا inktomi بسنده نكنند و خود به تولید یك موتور جستوجو بپردازند. هنوز مشخص نشده است كه مایكروسافت به چه میزان میخواهد از فناوری جستوجو استفاده كند. اما كرك كونیگس باور مدیر استراتژی سایت MSN، موتور جستوجوی فعلی مایكروسافت میگوید كه توسعه فناوری جستوجو در مجموعه همین سایت یعنی MSN.com صورت خواهد گرفت. محققان میگویند این تصمیم ناشی از آن است مایكروسافت قصد دارد فناوری جستوجو را بخشی از بزرگترین محصول خودیعنی ویندوز كند. بنابراین نمیخواهد این فناوری متعلق به كس دیگری باشد.

   متخصصان معتقدند با توجه به توانایی نرمافزار این شركت در صورت تمركز روی موضوع جستوجو در وب و هزینه كردن 50 میلیارد دلار میتواند هر رقیبی را برای سالهای بعد از گردونه رقابت خارج كند.

   به نظر میرسد كه مایكروسافت نسبت به این تصمیم بسیار جدی است. مدیران این شركت فكر میكنند كه این فناوری هنوز در ابتدای راه خود است. مونیگس باور در این باره میگوید: « موتورهای جستوجو در حال حاضر خوب عمل میكنند، اما كامل نیستند. امروزه بیشتر نتایج جستوجو با چیزی كه كاربران به دنبال آن میگردند، منطبق نیست. »

   وی اضافه میكند كه مایكروسافت قصد دارد نتایج جستوجو را برای هر كاربر بنابر علایق و جستوجو پیشین وی ارایه كند. بعضی حتی از استفاده از این فناوری در ویندوز longhorn خبر میدهند.

   البته این اولین بار نیست كه مایكروسافت قصد كرده در این زمینه سرمایه گذاری كند. در سال 97 این شركت با مشاركت inktomi، MSN پایه گذاری كرد، اما حالا به این نتیجه رسیده است كه فناوری خاص خود را در این زمینه داشته باشد تا بتواند همه را پشت سر بگذارد. شاید در نگاه اول این كار كمی عجیب به نظر برسد. غول دنیای نرمافزار چه نیازی به كسب قدرت اول جستوجو در وب دارد؟

مروری بر آمار موتورهای جستوجو پاسخگوی این پرسش است.

   آیا میدانید كه در هر روز چند عملیات جستوجو روی موتورهای جستوجو صورت میپذیرد؟ گوگل و شركایش در هر روز به بیش از 250میلیون درخواست جستوجو پاسخ میدهند. Overtrue با 167میلیون و Inktomi با حدود 80 میلیون درخواست در ردههای بعدی قرار دارند. در ضمن این ارقام متعلق به فوریه 2003 یعنی حدود 7 ماه پیش است كه تا به حال افزایش پیدا كردهاند.

   از مجموع جستوجوهای صورت گرفته كه در ماه مه سال 2003 (اردیبهشت ماه امسال ) گوگل توانسته است 32درصد كاربران را به خود جلب كند. یاهو با 25 درصد، AOL با 19 درصد و MSN با 15 درصد در ردههای دوم تا چهارم قرار گرفتهاند. از آنجا كه بسیاری از موتورهای جستوجو هنگام تولید نتایج از دیگران كمك میگیرند، اگر بخواهیم نتایج بالا را به دقت بیان كنیم باید بگوییم كه 76 درصد نتایج جستوجو به مدد گوگل و 15 درصد با استفاده از MSN به دست آمدهاند، چون گوگل نتایج را برای یاهو و AOL تامین میكند.

   اما از نظر محبوبیت در میان كاربران امریكایی مطابق با آمار تهیه شده در ژانویه 2003 (دی ماه 1381) گوگل یا 5/29 درصد در مقام اول قرار دارد. یاهو با كمی فاصله با 9/28 درصد دوم است و MSN نیز با كسب 6/27 درصد كابران در مقام سوم جای دارد. پس از آنها AOL، Ask jeeves و Overtrue قرار دارند.

   آمار بعدی نشانگر مجموع تعداد ساعاتی است كه كاربران مختلف تا به حال روی موتورهای جستوجوی مختلف به جستوجو پرداختهاند. مقام اول بازم در اختیار گوگل است. تا ژانویه 2003 كاربران در مجموع7/18 میلیون ساعت را در این سایت صرف كردهاند. AOL با 5/15 میلیون ساعت، یاهو 1/7 میلیون و MSN با 4/5 میلیون ساعت در رتبههای دوم تا چهارم قرار دارند.

   حالا متوجه شدید كه چرا مایكروسافت تصمیم به سرمایه گذاری جدی روی تولید فناوری جستوجوی مخصوص به خود گرفته است. نگاهی به آمار نشان میدهد كه گوگل در حال حاضر در بیشتر موارد رتبه اول را در دست دارد و بخوبی توانسته است كاربران را به خود جلب كند و MSN همیشه در رتبههای بعدی قرار دارد. مایكروسافت نمیتواند از تعداد زیاد كاربران اینترنت و مراجعان به سایتهای جستوجو صرفه نظر كند. او میخواهد این بازار را هم از آن خود كند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمیكند. سیستم عامل مایكروسافت با وجود تمامی مشكلات و معایبش توانسته است 95 درصد رایانههای شخصی را در اختیار بگیرد. اما موتورهای جستوجوی MSN هم خواهد توانست گوگل را شكست دهد و كاربران وب را به خود جلب كند؟





نوع مطلب : رایانه ( سخت افزار)، 
برچسب ها :
جمعه 1 آبان 1388




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای مسعود جویبار محفوظ است